در قرآن کریم نزدیک به شصت مورد، ایمان و عمل صالح قرین هم ذکر شدهاند و از آندو به عنوان دو بال برای رسیدن به سعادت و حیات جاویدان در بهشت برین یاد شده است. اگرچه هر یک از دو واژهی عمل صالح و ایمان در فهم عرفی معانی روشن و واضحی دارند، ولی ایمان مطلوب از دیدگاه شرع مقدّس اسلام، اجزاء و شرائط خاصی دارد، همانگونه که عمل صالح نیز برای تأمین سعادت و رستگاری باید حائز ویژگیهایی باشد. در این نوشتار با بررسی مفاد هر یک از واژگان ایمان و عمل صالح، ارتباط و تأثیر متقابل آنها بر یکدیگر مورد بررسی قرار گرفته است.
ارزش و اهميت عقل در قرآن
در ديباچه سخن به اقوال و نظرات كسانى كه معتقد به جدائى دين از عقل بودند. و ساحت دين را از آلودگى به استدلالها و دريافتعقلى منزه مىدانستند، اشاره نموديم. قرآن كريم بر خلاف پندارهاى ناصواب اين گروه، رابطه عقل و دين را نه تنها رابطه شايسته بلكه ضرورى و بايسته مىداند و با تأكيد بر ارزش و اهميت عقل در انديشههاى دينى و تحكيم باورهاى مذهبى هرگونه فكر يا عملى را كه به گونهاى با عقل در تعارض باشد تخطئه و محكوم مىنمايد.
چکیده
در بین آفریدگان، انسان ویژگی بسیار ممتازی دارد که دربین همهی موجودات به او برتری بخشیده است. از منظر قرآن کریم، انسان به منظور امتحان و آزمایش که زمینهساز سعادت حقیقی اوست پا به این جهان گذاشته است تا با حسن اختیار خویش، طریق عبودیّت خداوند را برگزیده و طی کند و از این رهگذر به مقام قرب الهی و خلیفهاللهی نائل گردد و از آنجا که جهان مادّی و موجودات دیگر، تأمین کنندهی محیطی ممکن و مناسب برای این امتحان و ابتلا هستند، به تبع وجود انسان خلق شده و جامهی وجود بر تن کردهاند خداوند در قرآن کریم انسان را به واسطهی نیروی عقل و اندیشه بر دیگر موجودات برتری داده و به وی کرامت ذاتی بخشیده است. امّا با رجوع به تمامی آیات دراین زمینه مشخّص میشود که کرامت حقیقی انسان، نوعی کرامت اکتسابی است که در سایهی ایمان و عمل صالح و در پیش گرفتن تقوای الهی به دست میآید و همین نوع کرامت است که ملاک حقیقی برتری انسان بر دیگر موجودات است و او را به مقام خلیفه اللهی نائل میکند. در مورد این مقام باید گفت که مقامی تکوینی بوده و به شاخصههای وجودی و کمالات شخص خلیفه بستگی دارد. لازم به ذکر است که استعداد رسیدن به این مقام در همهی انسانها قرار داده شده ولی تنها کسانی قادر رسیدن به این مقام هستند که با عبودیّت پرودرگار، مظهر اسماء ذات الهی گشته و به بالاترین درجات قرب، نائل گردند.