مقدمه
از دیدگاه قرآن کریم انسان موجودی است که خداوند او را گرامی داشته و کرامت داده است. کرامت، ضد دنائت و پستی است و کریم کسی است که از نزاهت و فضیلت برخوردار است. خداوند در سورهی اسراء میفرماید: « و به راستى ما فرزندان آدم را کرامت بخشیدیم و آنان را در خشكى و دريا [برمركبها] برنشانديم و از چيزهاى پاكيزه به ايشان روزى داديم و آنها را بر بسيارى ازآفريدههاى خود برترى آشكار داديم» در آیهی شریفه جمیع فرزندان آدم داخل در دایرهی این شرافت داخل شدهاند به نحوی که کرامت الهی نصیب همهی آنها شده و بر این اساس همهی انسانها بر موجودات دیگر برتری داده شده اند. امّا با این وجود در آیات دیگری، برخی انسان ها حتّی از حیوانات هم پست تر معرّفی شدهاند.
برای رفع این تعارض ظاهری باید در در مفاد آیه دقّت نمود و بین استعدادهای نهفته در وجود آدمی و فعلیّت یافتن این استعدادها تمایز نهاد. با نظر به این دو مهم میتوان از دو نوع کرامت، سخن گفت؛ یکی کرامت ذاتی و دیگری کرامت اکتسابی. «تفاوت کرامت ذاتی و اکتسابی در این است که کرامت ذاتی عمومیّت داشته، شامل همهی انسانها میشود، امّا کرامت اکتسابی اختصاص به عدّهای خاصی از انسانها دارد؛ یعنی کسانی که به کمالات اختیاری دست پیدا میکنند.»
در ادامه به توضیح مختصری پیرامون این دو نوع از کرامت خواهیم پرداخت.